کمبود  ویتامین D  و افزایش  خطر رتینوپاتی

 31 مه 2016- بیماران دیابتی که مقدار ویتامین Dدر بدن آنها پایین تر است ممکن است با افزایش خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی مواجه شوند.

محققان مرکز پزشکی باست در نیویورک با بررسی سیستماتیک یازده مطالعه به ارزیابی ارتباط بین کمبود ویتامین  Dو رتینوپاتی دیابتی پرداختند.

این مطالعه  در ژوئیه  سال 2015 بروی  9 هزار بیمار انجام گردید. برای محاسبه ی برآورد تأثیر کمبود  ویتامین D  بر رتینوپاتی دیابتی، محققان به مقایسه ی مقادیر بهینه و کمبود ویتامین D  در بیماران مبتلا به رتینوپاتی و افراد سالم  در گروه  کنترل پرداختند.

 دکتر Sanguankeoدر یک نشست رسانه ای در کنگره ی بالینی و علمی AACEعنوان کرد که بیماران مبتلا به رتینوپاتی دیابتی دارای مقادیر پایین تری از ویتامین  D  نسبت به گروه کنترل هستند، او می گوید: ویتامین Dممکن است در پاتوفیزیولوژی بروز رتینوپاتی دیابتی نقش داشته باشد، من فکر می کنم  که شواهد کافی برای انجام مطالعاتی در این مورد در آینده وجود دارد.

درآینده باید مطالعاتی برای ارزیابی تجویز ویتامین D  برای بیمارانی که به دیابت مبتلا هستند به منظور  جلوگیری یا کند نمودن پیشرفت رتینوپاتی انجام شود و نتایج آن با بیمارانی که مقدار ویتامین Dدر بدن آنها کافی نیست (بهینه )،  مقایسه گردد.

Sanguankeoافزود: کمبود ویتامین Dبا عوارض کاردیومتابولیکی نظیر اختلال در ترشح انسولین و سندرم متابولیک درارتباط است. با این حال به تحقیقات بیشتری برای تأیید اثرعلی و معلولی بین کمبود  ویتامین Dو ابتلا به رتینوپاتی دیابتی نیاز داریم اما تا آن زمان به پزشکان توصیه می کنیم که برای تجویز ویتامین Dبرای بیماران نیاز به شواهدی قویتر از طریق انجام  مطالعات بالینی کنترل دار تصادفی یا مطالعات همگروهی آینده نگر داریم. این نتایج فقط آغازی برای مطالعات آینده است که باید انجام گردد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/may/vitamin-d-deficiency-could-increase-risk-of-diabetic-retinopathy-90158104.html